Portvinstur April 2015

facebooktwittergoogle_plusmail

Så blev det endnu engang tid ti en rejse til Douro, denne tur er den 9 ende i rækken. Alt starter som det plejer, står MEGET tidligt op da vi skal med fly fra Kastrup kl. 06.30, men det er endnu engang det hele værd. Gæsterne på denne tur er “gamle kendinge”, de har alle været med på tidligere ture, og vil have flere oplevelser, ud over det sædvanlige. Og det er et spændende program jeg har sammensat denne gang.

DAG 1

Vi ankommer til Porto ved middagstid, solen står højt på himlen og smilet på læberne kan der ikke tages fejl af. Efter at have indlogeret os på hotellet,  Grande hotel do Porto, der ligger på Rua de Santa Catarina, en gågade i den gamle bydel, tager vi en taxi til bydelen Matosinhos lidt nord for Porto. Der ligger en af Porto`s bedste fiske restauranter O`Gaveto. Jeg har været der før, men længslen efter deres mad er stor, så vi må tilbage. Super lækker mad og med Niepoort`s hvidvin i maven er vi nu klar til oplevelser. Der skal PORTVIN på menuen nu, og der kommer der. Vi besøger den relativt nye vinbar “The winebox” der ligger ca. 25 meter fra den velkendte Vinologia (der nu er flyttet). Ejeren finder hurtigt ud af at vi ikke drikker hvad som helst, og må sende et bud i byen efter noget port med lidt alder. Der kommer bla. Kopke colheita 1966 på bordet. En god start på en uge i Portugal.

20150405_151711      20150625_095424

Lækkerier på O`Gaveto                                                                     The wine box

DAG 2

Vi checker ud fra det flotte gamle hotel, der oser af stemning og klasse. En hurtig taxitur til biludlejningen og så ind mod centrum igen. Der står de andre og venter med en oppakning der skriger på en trailer. Heldigvis fik jeg opgraderet bilen til en større model, og der er med nød on næppe vi får plads til det hele. Alle ved godt mod går turen nu mod Dourodalen og Quinta do Portal er vores første mål. Jeg glæder mig til gensynet med Quinta do Portal, selv om jeg har været der utalige gange. Der er bare noget fantastisk over det sted. Humøret er højt i “bussen” og tiden inden vi får set os om, er på vi vej ned af grusvejen til Casa das Pipas, Quinta do Portals gæstehus. Vi starter selvfølgelig med en drink på terrassen med udsigten over vinmarker. Både frokosten og den efterfølgende dinner om aftenen bliver indtaget i spisestuen på Casa das Pipas. Normalt er det på restauranten, men den er lukket ned da vi er tidligt på året, og kun få gæster. Det gør dog ikke noget, for Paulo Coutinho er en gæstfri og hyggelig vært for os.

Vi skal selvfølgelig ud og se lidt af området, selv om vi alle har været der før kan man ikke have set alt. Paulo guider os, og ikke langt fra Quinta do Portal er udsigten fantastisk. Man fornemmer nemt er Paulo er født og opvokset i den lille by Celeiros du Douro. Den ene samtale fører til den anden, og inden længe har Paulo ordnet et lille besøg hos Vieira de Sousa. Det er Luisa Borges der nu står bag huset, som hun overtog efter sin far. Da Luisa fik ansvaret for produktionen fik hun samtidig ca. 1 million liter portvin. Hendes far havde den holdning at gemme 50 % og sælge 50%. Et smukt gammel hus og gode portvine.

Eftermiddagen slutter med en hyggelig smagning i Portal`s kælder, hvor Paulo finder lidt lækkerier frem. Portvin fra starten  af 1900 tallet. Altid en fornøjelse at besøge Quinta do Portal og Paulo Coutinho.

20150406_164945      20150406_171403

Udsigten til Celeiros                                                                            Kælder smagning hos Portal

DAG 3

Efter den super lækre friskpressede appelsin juice der altid serveres til morgenmaden, er vi klar til at udforske Dourodalen. Vi har en aftale med Gustavo Devesas fra Symington gruppen, kl. 11.30 og et besøg på Quinta dos Canais. Symington købte for få år siden Cockburn`s og hoved quinta èn er Canais. Vi mødtes med Gustavo i den nærliggende by, og vi fulgte efter af de små og kringlede veje. Symington har igen smidt en masse penge i en nedslidt vingård og bragt den op til klasse igen. Cockburn`s har historie der går tilbage til 1815, og vi havde til denne lejlighed medbragt en portvin fra 1820 som efter sigende skulle stamme fra Cockburn. Muligheden for at smage så gammel vin er ikke noget der sker hver dag, heller ikke for Dominic Symington. Dominic er en af de bærende kræfter bag Symington gruppen, og vi har mødt Dominic flere gange tidligere. Om vinen var fra 1820 er svært at vide, på proppen stod der 1912, så om vinen er omproppet i 1912, eller vinen “kun” er fra 1912 vides ikke, men godt smagte den. Og oplevelsen var stor da vi smagte den i det rette selskab, Dominic, og hans famiie, Gustavo, og chef ønologen  for Canais. Efter frokosten på Quinta dos Canais, skulle vi selvfølgelig se på de ny anlagte vinmarker, og der blev en bumletur i skønt landskab. Quinta dos Canais ligger på nordsiden af Dourofloden, og ca. på den anden side ligger Taylors, Quinta de Vargellas. Tilbage på Canais, gik vi ombord på et appelsin træ, (MUMS), inden turen igen gik tilbage til Quinta do Portal og kokken, Miltons dejlige kreationer i køkkenet.

20150407_115110       20150407_174651

Udsigten fra Quinta dos Canais                                                   Ny anlagte vinmarker (Qta. Canais)

DAG 4

Efter en god nats søvn er vi tilbage i “bussen” og denne gang har vi sat kursen mod Quinta do Javali. Men før vi lander på Quinta do Javali er der tid til en slentre tur i Sao Joao da Pesqueira. En meget smuk by med masser af flotte bygninger og kirker, specielt når man går lidt ned af de små veje, og væk fra centrum. Quinta do Javali ligger ca. 5 km før Sao Joao da Pesqueira, og efter ca. 5 km af MEGET små veje når vi frem. Pyha.. vi ånder lettet op, og tænker ikke så meget på at vi skal op ad de små veje igen, for at komme hjem. Antonio Mendes tager i mod os, og viser stolt marker, lager og vineriet frem. Antonio har gang i en stor renovation af vingården og jeg glæder mig meget til at se der færdige resultat om nogle år. Antonio der både er ejer af Javali og wine maker er meget passioneret omkring sine vine. Der er kun røde druer på hans marker, som tæller ca. 10 ha, ud af de ca. 20 ha. jord som tilhører Javali. De resterende 10 ha. er bla. tilplantet med oliven træer. Det bliver til en del smagsprøver, både af portvine men også rødvine, inden vi vender næsen hjemad. Vi tilbringer den sidste aften på Quinta do Portal i denne omgang.

20150408_112650      20150408_141927

Sao Joao da Pesqueira                                                                    Udsigten fra Quinta do Javali

DAG 5

Vi har en lang dag foran os da vi langsomt kører op ad grusvejen, og væk fra Portal. Første møde og smagning er hos Quinta do Mourao, der ligger tæt ved Peso da Regua. Vi har en aftale kl. 11 og det er selveste Miguel Braga der tager i mod os. Jeg havde fornøjelsen at møde Miguel Braga for et par år siden til en smagning på D`Angleterre i København. En meget hyggelig og behagelig mand at snakke med. Vi skal rundt på ejendommen og vi kærer afsted til det han kalder PORT KNOX. Udefra ligner det ikke noget særligt, men bygningen er spækket med alarmer og overvågnings udstyr. Der ligger det ene store fad efter det andet, og udstyret med hver et glas går vi i gang med at smage på lækkerier. Det er bla. modervinene til hans blendet tawny (10-20-30-40) som vi smager på. 1984,1972 og 1948. Vi smager selvfølgelig også 10.20.30 og 40 års tawny + hans egne blend af 50 og 60 års tawny. MUMS DET ER GODT.

Til frokosten tager Miguel imod os i sin private bolig, det er nok en af de besøg der har gjort størst indtryk på mig. Der var bare SÅ meget åbenthed og varme, i det hjem. Vi fik en dejlig klassisk Portugisisk frokost med grønkåls suppe til forret, fisk til hovedretten og creme brulee til dessert. Inden vi forleder Miguel Brage og Quinta do Mourao runder vi lige vineriet, og smager på hans colheita fra 1896.

Direkte fra Quinta do Mourao kører vi få km og der er vores næste besøg og smagning, Quinta das Lamelas. det er Jose Guedes der ejer Lamelas, og vi mødte ham første gang på Vinologia i 2014, hvor dette besøg blev aftalt. En meget lille men smuk vingård, der ligger skønt i centrum af en lille by. Jose viser stolt hele herligheden frem, og det lille skur der ligger for enden af hans have ser ikke ud af meget. Men da vi kommer inden for, ligger der fade der blev fyldt med portvin lang tid før jeg blev født. ÅÅhh… hvilket skur. Jose griner bare og siger: good stuff. Vi smager selvfølgelig hele sortimentet og Jose`s 40 års hvide port er LÆKKER. Trætte af opleverser og portvine, drager vi afsted til vores nye “hjem” Quinta do Passadouro, hvor vi skal bo de næste par dage.

20150409_110441      20150409_153239

Udsigten fra Qta do Mourao mod Regua                                 Qta das Lamelas marker

DAG 6

Det var noget af en oplevelse at komme til Passadouro, det Hollandske par der bestyrer “huset” var meget gæstfrie. Men en underlig stemning da vi om aftenen skulle spise der. Kvaliteten af maden var noget under middel, ikke fordi vi kun kan spise gourmet mad. Men det var næsten samme pris som på Portal, hvor maden er uovertruffen. På Passadouro fik vi en tzatziki og 3 agurke skiver, som forret. Til hovedret var det pænt tørre ris og noget and. Vinen til maden var…. arrhhh. behøver jeg at skrive at vi ikke spiste der mere, hverken frokost eller aftensmad.

Med den knap så veltilberedte aftensmad som samtale emne kører vi afsted mod dagens besøg og smagning. Quinta Vale d Maria, med Cristiano van Zeller som styrmand. Vi kender vejen, men dog ikke de sidste 500 meter, og vi skulle nok have taget den anden vej ned til vingården, stakkels lejebil. Joanna Pinhao tager godt imod os og viser rundt på gården. Smagningen er i deres lille laboratorium hvor der bliver disket op med diverse portvine. Joanna er meget vidende om vinproduktion og fortæller gerne om det hele. Frokosten bliver indtaget på restaurant LBV 79 i Pinhao, hvor vi efterfølgende nyder en Sandeman vintage 1963, sammen med Joanna Pinhao. Vi triller tilbage på Passadouro, vidende at værtsparret ikke er der, så vi hygger i haven med sol og lækker portvin, bla. en Grahams Malvedos 1962.

20150410_184724    20150410_114859    20150411_172051

DAG 7

Den sidste dag med store oplevelser er kommet, og et hurtigt aftalt møde og smagning ligger og venter på os. Det er Vasques de Carvalho som er det nyeste brand inden for portvin. Vasques de Carvalho har den tidligere winemaker fra Burmester Jamie Costa som blender. Jamie er tidligere kåret som årets winemaker i Douro, så han må vide hvad han laver. Vi får parkeret bilen og går af de små hyggelige gader i Regua, til vi når målet. Antonio Carvalho tager i mod os, og vi for hele deres sortiment, både bordvine og portvine. Der en ingen tvivl om at kvaliteten ligger helt i top, både på bordvinene men så sandelig også på deres portvine. Det er en fedt og meget intenst besøg, og hele serien af tawny er rigtig gode (10,20,30 og 40 års). Til slut smager vi colheita 1880 direkte fra fadet, MUMS det er lækkert. Resten af dagen står på frokost og hygge i gode venner lag.

20150411_093310     20150411_110614

Indgangen til Vasques de Carvalho                                            Lækkerier fra Vasques de Carvalho

DAG 8

Der er ikke flere store oplevelser denne gang, men der har også været mange gode og store portvinsoplevelser på denne tur. Det er godt at jeg snart skal tilbage igen 🙂